identitati furate

Cum s-a terminat semestrul de toamna, m-am apucat sa recuperez la capitolul filme si carti restante. Cu filmele e mai greu, iar cu cartile e mai usor. E mai greu cu filmele pentru ca in ultimii ani am vazut o groaza de filme, si drept consecinta imi vine foarte greu sa ma uit la un film care nu-mi place. Da, este foarte greu sa te uiti la filmele care nu-ti plac. Mai ales daca filmele cu pricina sunt cotate foarte bine de critica de specialitate. Cu cat filmele sunt mai bine cotate de critici si cu cat sunt mai putin cotate de public cu atat mai greu este sa nu te uiti pana la sfarsit. Chiar daca filmul dat te plictiseste pana la moarte.

Cu cartile e mai usor, pentru ca intr-un fel cartile imi sunt nu numai hobby ci se meserie. Iar atunci cand pasiunile si meseriile converg intr-o lista de carti, este mai usor sa te dezici de unele carti pretinzand ca sunt doar niste hobby-uri. Asadar am ramas la cartile si filmele pe care le-am vazut recent. Printre ele mi-au atras atentia doua creatii: cartea “Remainder”(2005) de Tom McCarthy si filmul “The Law is the Law” (1958).

Desi sunt din epoci diferite, ambele productii abordeaza un sir de problematici care sunt caracteristice societatii moderne. Pe scurt, romanul “Remainder” se refera la un personaj care sufera de o amnezie partiala in urma urma unui accident. Acest personaj castiga 8,5 milioane de lire sterline in  rezultatul procesului pe care il intenteaza partii culpabile.

In rezultat, acesta decide ca decat sa investeasca banii in masini, case, proprietati, distractii, mai bine ii investeste in reconstituirea vietii sale anterioare accidentului. Deoarece a retinut pana la mici amanunte toate detaliile casei in care a locuit, dar nu a retinut adresa casei sale, personajul decide sa cumpere un ansamblu de locuinte si sa reconstituie toata ambianta in conformitate cu memoriile sale.

In plus, acesta mai decide sa angajeze persoane care sa interpreteze roluri de vecini de bloc: unul este pianist care trebuie sa repete toata ziua si sa greseasca periodic; alta este o femeie care prajeste ficat toata ziua iar mirosul de ficat se raspandeste prin toata cladirea. In final printre multiplele inscenari, iese in evidenta tentativa de a inscena un jaf bancar.

Se realizeaza o adevarata piramida in varful careia se afla persoana care ia decizii. Aceasta cunoaste toate detaliile despre jaf, iar ceilalti sunt informati doar in masura pozitiei pe care o ocupa in aceasta piramida. Astfel majoritatea actorilor nu sunt constienti de faptul ca jaful pe care il vor realiza este unul veritabil.

Romanul este plin de secvente foarte detaliate in special sunt descrise diverse spatii cum ar fi strazile, apartamentele, masinile, magazinele etc. Se creaza impresia ca totul este spatiu. Chiar si oamenii nu sunt decat elemente de decor. Din aceasta cauza viata unui om nu costa decat atat cat sa realizeze cat mai fidel o scena de reconstituire.Un rol aparte il joaca relatiile de putere si birocratizarea. Cu cat mai mult creste scara inscenarilor cu atat mai mult creste aparatul birocratic.

Acelasi aparat birocratic este prezent si in filmul “The Law is the Law.” In acest caz este vorba despre o comedie, desi veche totusi actuala si astazi. Filmul prezinta istoria unor personaje care isi duc existenta intr-un orasel de la frontiera italiano-franceza. Intr-o maniera comica se abordeaza probleme foarte serioase: chestiunea identitara, cotidianul unei societati de frontiera, institutiile si rolul statului modern, internalizarea discursului ideologic de catre individ.

Filmul povesteste istoria unui vames francez care afla peste noapte ca s-a nascut in partea italiana a orasului si din aceasta cauza este italian. Pe parcurs, acesta va afla toate picanteriile birocratice ale obtinerii unei identitati italiene, ca in final sa afle ca de fapt bucataria in care s-a nascut a fost acaparata pe nedrept de partea italiana si de fapt apartine statului francez.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s