lectura de Craciun

Asa sa face ca scoala s-a terminat dar eu tot nu ma las de citit. Oricum acum citesc mai putina literatura de specialitate si mai multa beletristica. Deoarece am prins deja anumite tehnici de lectura rapida, imi vine tot mai greu sa citesc o carte de la inceput pana la sfarsit.

Azi, am facut o exceptie, si am devotat intreaga zi unei carti. Scrisa initial in poloneza, iar ulterior tradusa in engleza, “House of Day, House of Night” de Olga Tokarczuk, descrie viata din Nowa Ruda, un mic orasel din regiunea Silezia, care acum se afla in Polonia. Pana la al Doilea Razboi Mondial, Nowa Ruda facea parte din Germania si se chema Neurode.

Dupa razboi, Aliatii au reconfigurat frontierele Poloniei astfel incat partea de Est a Poloniei de atunci, sa treaca la URSS iar in schimb Polonia sa primeasca o parte din Germania de Est. De asemenea, Aliatii au ajuns la concluzia ca germanii din aceste provincii trebuie sa plece iar in locul lor sa fie stramutati polonezi din zonele cedate URSS. De altfel, noua elita poloneza de sorginte stalinista stimula foarte activ sentimentele anti-germane ale polonezilor pentru a se legitima la conducerea Poloniei.

Actiunea romanului se desfasoara pe doua planuri: pe un plan se intampla cotidianul iar pe celalalt mitologicul. Asta nu inseamna ca dimensiunea cotidianului e mai realista iar cea mitologica mai plina de mister. Dimpotriva, de multe ori violenta cotidianului atinge cote mitologice, iar mitologicul capata trasaturi realiste.

Astfel, Martha care la inceput pare o doar o gospodina desavarsita cu diverse retete culinare si cu provizii pentru iarna, se transforma treptat intr-o fiinta supranaturala cu aripi de inger si cu un sicriu in subsol, unde isi petrece iernile hibernand. La fel se intampla si cu Ergo Sum, un barbat polonez, care a absolvit facultatea de limbi clasice si care si-a dedicat viata studierii filozofiei si limbii grecesti.

Dupa absolvirea facultatii, Ergo Sum ajunge in Gulag-ul sovietic, unde traieste experienta foametei si canibalismului. Intr-o secventa, ajunge sa se bucure de moartea unuia dintre colegi, care le va tine de foame pentru ceva timp. Aceasta experienta, impreuna cu un citat din “Republica” lui Platon, care sugereaza ca toti canibalii se vor transforma in lupi, il face sa se transforme treptat in varcolac. In roman mai apar si doua surori eliberate din lagarele de concentrare naziste. In ciuda cicatricilor de pe corp, acestea se comporta destul de “normal.”

In roman este abordata si o tema foarte specifica pentru contextul polonez, anume biserica catolica. Dupa razboi Ergo Sum ajunge profesor de studii clasice. Printre textele predate de el se afla o biografie a unei mucenite catolice, care a capatat Chipul Mantuitorului pentru ca a refuzat sa se casatoreasca si a hotarat sa fie devotata Mantuitorului.

Aceasta mucenita a fost rastignita pe cruce. Ulterior, un calugar catolic care vroia sa devina femeie, a zarit intr-o manastire de maici, statuia acesei mucenite cu chip de barbat si a hotarat sa-i scrie biografia. In final, calugarul se hotaraste sa plece la episcopul local pentru ca acesta sa o recunoasca pe mucenita in calitate de sfant. Dupa cum era de asteptat, vizita sa a suferit esec.

Cartea se incheie cu o scena memorabila in care unul dintre personajele de baza isi aduce aminte cum pe parcursul intregii vieti a cautat raspunsurile la multe intrebari in nori. De fapt, in aceasta scena, Tokarczuk sugereaza ca personajul nu vedea raspunsurile la intrebarile sale, ci mai degraba urmarea evolutia propriei personalitati pe parcursul timpului. Cu alte cuvinte, el vedea in cer raspunsurile care de fapt se aflau in interiorul sau.

 

 

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s