sensibilitate artistica

Cu cativa ani in urma, urmaream cu disperare agenda culturala a Chisinaului, pentru a nu scapa vreun eveniment cultural. Pentru ca in comparatie cu alte capitale europene, oferta culturala a Chisinaului este cam searbada, mergeam aproape la toate evenimentele culturale: spectacole de teatru, concerte, festivaluri de film si expozitii de pictura. In ciuda carcotasilor care remarcau provincialismul si lipsa de dinamism a evenimentelor culturale de pe malurile Bacului, eu le savuram pe toate fara discriminare si cu acelasi entuziasm.

Printre spectacolele de teatru am remarcat in mod special piesa “Strasti po Andreiu” (in traducere foarte libera ar fi “Pasiunile dupa Andrei.”) de la Teatrul “Cehov”-care ramane cel mai bun teatru din Chisinau. Piesa este o adaptare a povestirii “Palata nomer 6” de A.P. Cehov. Am vazut-o de 3 ori, si daca ar mai fi jucata si astazi m-am mai duce de vreo trei ori. O alta piesa bunicica este “Si cu violoncelul ce facem” de la Teatrul “Eugene Ionesco”-care la inceputul anilor ’90 era cel mai bun teatru dar acum a mai scazut turatiile.

Printre festivalurile de film, prefer si acum Festivalul de Film Documentar “Cronograf”, care ramane unul dintre putinele festivaluri internationale organizate la Chisinau. Imi place “Cronograful” nu pentru ca are “label-ul” de “festival international.” Imi place Cronograful pentru ca incearca sa iasa din grandoarea schemelor culturale majore, de genul festivalului “Martisor”, si sa ne prezinte povesti cu oameni. Suna banal dar asta e. Dupa o groaza de filme “arthouse” pe care le-am urmarit, raman la impresia ca orice produs cultural trebuie sa spuna o poveste, iar jocurile de lumina si artificiile tehnice nu mai mira pe nimeni mai ales ca dupa cum evolueaza tehnica orice amator poate produce efecte sofisticate.

Totusi am pornit de la sensibilitatea artistica, si pentru ca povestea sa fie poveste trebuie sa revin la subiect. Cititorii fideli ai blogului probabil cunosc deja ca ma aflu la Moscova. Inainte de a ajunge aici, mi-am si facut planuri de vizitare a numeroaselor muzee, teatre si alte institutii culturale. Stiind de valoarea teatrului rus, mi-am luat un bilet la Teatrul “Vahtangov”, unul dintre teatrele celebre inca din perioada sovietica. Spectacolul se intitula “Veter shumit v topoleah” (traducere de amator:”Vantul adie intre plopi”).

Actorii au jucat foarte bine. Sunetul a fost impecabil. Publicul a mai verificat cateva sms-uri si ringtone-uri dar in general a fost ok. Totusi nu pot sa zic ca spectacolul m-a lasat fara cuvinte, sau ca l-as mai revedea odata. Impresia despre actori este ca in celebra maxima: “Maurul si-a facut datoria. Maurul poate pleca.” Actorii au fost foarte profesionisti doar ca a lipsit ceva, care se cheama “pasiunea de a juca.”

Se pare ca dupa o sumedenie de spectacole si filme, actorii si-au creat niste reflexe profesionale, care sunt laudabile la medici, soferi si electricieni, dar care, in opinia mea, nu-si au locul pe scena teatrala. Asadar, sfatul meu este sa nu alergati intotdeauna dupa nume sonore, ci mai degraba sa alternati numele sonore, cu prestatii mai putin celebre dar mult mai dornice de exercitiu ludic actoricesc.

 

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to sensibilitate artistica

  1. IMB says:

    sau poate ca la mijloc este un alt mediu cultural, pe care noi l-am perceput din departare, dar nu l-am cunoscut din interior …

  2. alesanu says:

    Nu stiu daca este vorba anume de mediul asta. Si in SUA am avut ocazia sa vad nume mari la concerte si alte prestatii artistice si impresia a fost cam aceasi.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s